SVERIGES ENTREPRENÖRER

Ledare: Sommarprat kan öka förståelsen för företagande

Matilda Djerf, influencer med varumärket Djerf Avenue och ehandel, är en av årets sommarpratare. Bild: Stina Stjernkvist/SvD/TT

Trots dåliga erfarenheter hoppas Di:s Erik Zsiga att de näringslivsprofiler som ska sommarprata i P1 blir lyssningsvärda.

Ofta blir det förutsägbart och skrytigt när personer från företagsvärlden sommarpratar, menar han och betonar att entreprenörer ofta har viktiga historier att berätta.

”Skolan förmådde inte fånga upp personens nyfikenhet och framåtanda. Men så uppstod en möjlighet till något år på amerikanskt college, där världen och möjligheterna öppnade sig. Tillbaka hem till Sverige, där karriären tar fart. Det fanns någon äldre chef som uppmärksammade sommarpratarens talang, och det ena ledde till det andra”, skriver Erik Zsiga på Di:s ledarsida.

Di ledare: Dags för starka näringslivsprat