FLYGBRANSCHENS FRAMTID

Ledare: Släpp det statliga ägandet – och rädda Arlanda

Ägandet kan vara en anledning till att Arlanda har färre resenärer än Kastrup, menar skribenten. Bild: Ali Lorestani/TT

Arlanda halkar efter både Kastrup och Gardemoen, och enligt en ny rapport kan ägarstrukturen vara en anledning. ”De flygplatser som togs över av riskkapitalbolag uppvisade klart bättre resultat än de som kvarstod i offentlig ägo”, skriver Simon Johansson i en ledare i Smedjan.

I stället för att fokusera på kärnverksamheten har Swedavia ägnat sig åt ”krimskramset runt omkring”, som till exempel restauranger och butiker. Det anser Simon Johansson, som i en ledare i Smedjan tar upp siffror som visar att flygplatser som tagits över av riskkapitalbolag presterar bättre än de som drivs i offentlig regi.

Exempelvis är det enligt Simon Johansson ingen slump att Köpenhamns flygplats Kastrup, där staten sålde sitt majoritetsägande redan år 2000, nu är den största i Norden sett till antalet passagerare.

”Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) förtjänar en eloge för att han som första statsråd på mycket länge på allvar bryr sig om att stärka flygets ställning. Men ska han lyckas med det borde han ta flyget till Kastrup. När han landar kommer det att bli tydligt vilken skillnad det kan göra att släppa på det statliga ägandet”, skriver han.

Smedjan: Flygtrafiken är för viktig för statligt ägande