REGELKRÅNGLET

Kritiken: Felaktiga viten drabbar bussresenärer

Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag. Bild: Ryno Quantz

Att regioner ger viten till bussföretag för förseningar som bussföretagen inte har möjlighet att påverka drabbar i slutändan resenären. Det skriver Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag, på Dagens Samhälles debattsida.

I Sveriges Bussföretags årliga rapport om hur regionala kollektivtrafikmyndigheter upphandlar busstrafik vittnar medlemsföretagen en ny mer rigid tolkning av viten från landets beställare av kollektivtrafik. Till exempel har flera bussföretag fått viten när förseningar uppstått till följd av bristande snöröjning.

Anna Grönlund menar att det är en oroande utveckling.

”När en försening eller inställd tur beror på orsaker som bussbolaget inte har möjlighet att påverka har det tidigare funnits en lyhördhet för att konsekvensen inte ska drabba bussföretaget. Men nu har en hårdare tolkning av viten smugit sig in”, skriver hon.

Hon lyfter upp ett exempel från en region i södra där ett bussföretag fick betala vite för en försening på grund av att deras chaufför stannade bussen för att invänta ambulans till en resenär som föll ihop blödande då hon klev på.

”Ingen gynnas av den utveckling vi ser nu. Kostnaden för trafiken ökar genom högre anbud, vilket leder till minskat utbud av trafik, vilket är en klar försämring framför allt för resenärerna. Ett gott utbud är enligt samstämmig forskning den viktigaste faktorn för attraktiv kollektivtrafik”, skriver Anna Grönlund.

Dagens Samhälle Debatt: ”Hårdare tolkning av viten drabbar resenärerna”