KLIMATOMSTÄLLNINGEN

Krönika: Skattemedel går till influerare och miljö-jippon

Bild: FREDRIK PERSSON / TT

Tobias Samuelsson kritiserar i en krönika i Smedjan att regeringen skickar skattepengar till influerare för att få konsumenter att välja ekologiskt.

Sedan en tid tillbaka har flera intresseorganisationer kampanjat för att svenskarna ska ”fika med gott samvete” och få ”mindre jox i maten”. Det uppmärksammas av Tobias Samuelsson i en krönika.

”Vad konsumenterna inte får veta i några filmer eller annonser är att hela kampanjen är skattefinansierad”, skriver han och liknar marknadsföringsinsatserna vid ren ideologiproduktion.

Han noterar att under de senaste åren har finansieringen gått till alltifrån medieköp i dagspress till sponsring av influerare.

Smedjan: ”Det är förståeligt att verklighetens komplexitet är dålig pr för varumärken som KRAV-märkt, men skattepengar bör inte gå till jippon”