ELKRISEN

Energiexperten sågar Tysklands vätgasplaner: "Ett försök av fossillobbyn"

Såhär skulle Tysklands vätgassatsning i elsystemet kunna se ut om de väljer Siemens mindre vätgasturbin enligt energianalytikern Michael Sura. Bild: Michael Sura

Tyska politiker hävdar att de vill använda vätgasdrivna gaskraftverk som backup för sol- och vindkraft efter att kärnkraften fasats ut. Energiexperten Michael Sura visar i detalj varför det kommer att vara fossilgas som driver dessa anläggningar. "Vätgasanpassade gaskraftverk är ett försök av fossillobbyn att förlänga livslängden för fossila bränslen”, säger han till TN.

I går rapporterade Tidningen Näringslivet om Tysklands ambitiösa planer på fyra nya så kallade "H2-redo” gaskraftverk. Planen är att producera totalt 10 gigawatt, motsvarande ungefär tio stora kärnkraftverk, med gas. Det rör sig om kombiturbiner som kan producera el både med fossilgas och vätgas. Tanken från politikerna är att anläggningarna ska vara redo för så kallad grön vätgas, det vill säga vätgas som tillverkas av förnybara energikällor.

Problemet är att grön vätgas är mycket dyr att producera i Tyskland och energiförlusterna blir mycket stora vid import av från utlandet, menar Michael Sura.

– 95 procent av den vätgas som produceras i världen transporteras inte utan används på eller nära den plats där den produceras. Detta beror på att vätgas har en mycket dålig volymetrisk energitäthet. Transport av vätgas är mycket energikrävande, säger Michael Sura, analytiker, strateg och rådgivare inom energi och tidigare rådgivare till transportministeriet samt ekonomiministeriet i Slovakien.

Han är också en av världens mest populära energianalytiker på LinkedIn.

Dessutom bör det förstås noteras att Tyskland inte är i närheten av någon överproduktion av sol- och vind ännu. Tvärtom är en stor del av elsystemet fossilt redan som det är.

Michael Sura, analytiker, strateg och rådgivare inom energi och tidigare rådgivare till transportministeriet samt ekonomiministeriet i Slovakien. Bild: Privat

Att bränna grön vätgas som bränsle kallas energivandalism, menar han. Grön vätgas är otroligt viktig för att ersätta den smutsiga vätgasen som fortfarande används för produktion av ammoniak, metanol, och liknande, menar Michael Sura.

– Vätgasanpassade gaskraftverk är ett försök av fossillobbyn att förlänga livslängden för bränning av fossila bränslen, säger han.

Mer än 99 procent av världens vätgas i dag görs av fossila bränslen enligt IEA.

20-40 procent ut på nätet

I två uppmärksammade inlägg på Linkedin demonstrerar Michael Sura hur effektiviteten hos Tysklands "H2"-redo gaskraftverk skulle kunna se ut. Han väljer två aktuella gasturbiner, Siemens Energys SGT 400, som är lite mindre, och företagets större turbin, SGT 9000HL.

Om landet använder sol- och vindkraft för att producera så kallad "grön vätgas" i Tyskland för att driva den mindre turbinen, behöver de generera 100 megawattimmar elektricitet för att få 23 megawattimmar på nätet. Om de väljer att importera vätgasen först, vilket också har diskuterats av politikerna, kommer endast 11 megawattimmar att levereras till nätet.

Med den större turbinen, SGT 9000HL, blir siffrorna lite bättre, men fortfarande knappast ekonomiskt gångbara. För 100 megawattimmar av vind- och solkraft, kommer 40 megawattimmar att levereras till nätet om elektriciteten produceras i Tyskland. Om den behöver importeras, exempelvis från Qatar, kommer 20 megawattimmar att levereras.

– Detta kommer inte att hända men vad Tyskland försöker göra är att maskera en stor investering i fossilgas genom att försöka göra den politiskt genomförbar med gröna önskedrömmar, säger han.

Såhär skulle satsningen på grön vätgas kunna se ut med den större turbinen. Bild: Michael Sura

Vad Tyskland nu måste göra om man menar allvar med sitt klimatinitiativ är uppenbart anser han. Återstart av de kärnkraftverk som går, samt nybyggnationer.

– Det finns ingen chans att till 100 procent täcka deras energibehov från inhemska förnybara källor eftersom kapacitetsfaktorn för dessa resurser är relativt låg. Tyskland kommer att behöva mycket elektricitet i framtiden eftersom exempelvis 100 procent elektrifiering av tysk transport kommer att kräva runt 150-170 terawattimmar elektricitet. Energiförbrukningen kommer också att öka avsevärt med det ökande antalet värmepumpar som installeras i framtiden.