FRIHANDELNS FRAMTID
Öppning i EU:s hotande handelskrig med Kina
Ekonomi (TT)
Inför ett hotande handelskrig har Kina och EU enats om att inleda samtal om EU:s föreslagna strafftullar på importen av elbilar.
EU-kommissionen varslade för knappt två veckor sedan om att strafftullar på upp mot 38 procent på kinesiska elbilar kan bli aktuella.
Tullarna sade kunna bli verklighet i juli, men Tyskland protesterade och varnade för handelskrig och marknadsisolering. Landets näringsminister Robert Habeck är nu i Kina, där han har försökt gjuta olja på vågorna.
Det ser ut att ha lyckats. Nu ska Kinas handelsminister Wang Wentao inleda diskussioner med EU:s handelskommissionär Valdis Dombrovskis.
– Vi är långt från ett slutmål, men det här är åtminstone ett första steg på en lång väg, säger Habeck i Shanghai till Tagesschau.
Bakgrunden till strafftullarna är att kinesiska statssubventioner anses utgöra "ett hot om ekonomisk skada för europeiska elbilsbatteriproducenter". Habeck sade i Shanghai att han inte ser EU:s avgifter som strafftullar utan som avgifter som ska utjämna en snedvridning av konkurrensen.
Sedan uppgifterna om eventuella strafftullar kom har bilbranschen varnat för dyrare bilar, och Kina flaggade i veckan för att de inlett en utredning av importen av griskött från EU – vilket setts som ett drag i det begynnande handelskriget.
Kina har tidigare varnat för att strafftullar kan mötas av motåtgärder i form av tullar på europeiska jordbruksvaror, flygplansdelar och bilar. Kina har dessutom redan inlett utredningar av om det ska införas tullar på vissa typer av sprit från Europa.