FRIHANDELNS FRAMTID

Öppning i EU:s hotande handelskrig med Kina

Tysklands näringsminister Robert Habeck på en presskonferens i Shanghai på lördagen. Bild: Andres Martinez Casares/AP/TT

Ekonomi (TT)

Inför ett hotande handelskrig har Kina och EU enats om att inleda samtal om EU:s föreslagna strafftullar på importen av elbilar.

EU-kommissionen varslade för knappt två veckor sedan om att strafftullar på upp mot 38 procent på kinesiska elbilar kan bli aktuella.

Tullarna sade kunna bli verklighet i juli, men Tyskland protesterade och varnade för handelskrig och marknadsisolering. Landets näringsminister Robert Habeck är nu i Kina, där han har försökt gjuta olja på vågorna.

Det ser ut att ha lyckats. Nu ska Kinas handelsminister Wang Wentao inleda diskussioner med EU:s handelskommissionär Valdis Dombrovskis.

– Vi är långt från ett slutmål, men det här är åtminstone ett första steg på en lång väg, säger Habeck i Shanghai till Tagesschau.

Bakgrunden till strafftullarna är att kinesiska statssubventioner anses utgöra "ett hot om ekonomisk skada för europeiska elbilsbatteriproducenter". Habeck sade i Shanghai att han inte ser EU:s avgifter som strafftullar utan som avgifter som ska utjämna en snedvridning av konkurrensen.

Sedan uppgifterna om eventuella strafftullar kom har bilbranschen varnat för dyrare bilar, och Kina flaggade i veckan för att de inlett en utredning av importen av griskött från EU – vilket setts som ett drag i det begynnande handelskriget.

Kina har tidigare varnat för att strafftullar kan mötas av motåtgärder i form av tullar på europeiska jordbruksvaror, flygplansdelar och bilar. Kina har dessutom redan inlett utredningar av om det ska införas tullar på vissa typer av sprit från Europa.