EU:S FRAMTID
Svenska EU-toppen varnar: Då kommer företagen välja bort Europa
Europa halkar efter USA och Kina när AI och klimatomställningen driver utvecklingen framåt. Vi håller på att välja fel väg, varnar Europaparlamentarikern Johan Danielsson (S). ”I parlamentet börjar vi se en märklig debatt”, säger han till TN.
I slutet av sommaren gick det Maltaflaggade fraktfartyget Ruby på grund efter att ha lämnat Kolahalvön i Ryssland. Men eftersom Ruby lastats med över 20 000 ton ammoniumnitrat i Ryssland vill ingen hamn ta emot fartyget. Europaparlamentarikern Johan Danielsson (S) menar att turerna med fraktfartyget Ruby visar på riskerna med rysk sjöfart och att det saknas fungerande säkerhetsscreeningar av sjöfarten.
– Det gäller även generellt när det handlar om farliga ämnen som fraktas på båtar. Det är bisarrt att skeppet bara ska driva runt.
– Dessutom så har vi frågan om skuggflottan som i sig är ett brott mot sanktionerna som vi måste sätta stopp för.
Säkerhetsscreeningar måste också ta hänsyn till att Ryssland idag är en fientlig stat, menar han.
– Vi får regelbundet rapporter om olika typer av sabotage och attentat, bland annat att man sätter eld på tyska vapenfabriker och saboterade järnvägen i Tjeckien.
– Och allt det här sammantaget gör att man måste lägga ett extra filter i den här typen av säkerhetsgranskning. Hamnar är kritisk infrastruktur, som dessutom ganska ofta finns nära viktiga stadskärnor, och då är det klart att vi behöver mer säkerhetsscreening.
”Facklig-politisk samverkan är det viktigaste som den svenska arbetarrörelsen har”.
Johan Danielsson är den enda svensken som sitter i Europaparlamentets transportutskott. Det är avgörande att infrastrukturen fungerar – både för privatpersoner och för företag, konstaterar han.
– En lagstiftning som vi ska börja förhandla med rådet nu handlar om kapacitetsförordningen på järnvägen. Det är jätteviktigt för svensk exportindustri att vi får till ett mer effektivt nyttjande av den järnvägskapacitet vi har men också att man på kontinenten inte kan prioritera sin inrikestrafik på ett sätt som tränger undan godstrafiken.
Under valrörelsen kampanjade Johan Danielsson som LO:s fackliga kandidat. Han menar att relationen mellan LO och Socialdemokraterna i dagsläget är god. Varje år går sex miljoner av LO:s medlemsavgifter direkt till Socialdemokraterna.
– Facklig-politisk samverkan är det viktigaste som den svenska arbetarrörelsen har och det är ryggraden i vår partiorganisation. Det ger också LO stora möjligheter att utforma politik på ett sätt som gynnar LO-förbundens medlemmar.
– Den facklig-politiska samverkan fungerar när vi gemensamt utformar politik som de fackliga organisationerna kan presentera för sina medlemmar och där man sedan klarar av att leverera konkreta politiska resultat. Sedan finns det olika anledningar till att facklig politisk samverkan fungerar mer eller mindre väl vid olika tidpunkter i tiden.
I våras gick endast 53 procent av Sveriges röstberättigade för att rösta i Europaparlamentsvalet, vilket går att jämföra med riksdagsvalet 2022 där valdeltagandet för hela riket låg på 84 procent. Johan Danielsson menar att det bland annat kan bero på okunskap kring EU-politiken generellt samt en undermålig medierapportering.
– Det är också svårare med ansvarsutkrävande. De nationella valen handlar till stor del om just ansvarsutkrävande. Tycker man att till exempel att Ulf Kristersson varit en misslyckad statsminister då är det relativt enkelt att veta vad man ska göra.
– Men ansvarsutkrävandet är lite mer diffust när det gäller Europaparlamentsvalet. Är man kanske missnöjd med EU:s riktning under de senaste fem åren så är det inte alls lika tydligt vad man ska göra. Där tror jag att politiker, media och civilsamhället gemensamt har ett ansvar att lyfta in EU-politiken i den dagliga debatten.
”Vi måste hitta ett sätt att bli mer konkurrenskraftiga”.
En av de största utmaningarna för de svenska och europeiska företagen är den växande regelbördan. EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen har i sina så kallade mission letters lyft in att de allra flesta kommissionärerna ska jobba med ”simplification”. En av kommissionärerna, Valdis Dombrovskis har också fått ett övergripande ansvar implementering och förenkling. Men Johan Danielsson menar att frågan om regelförenklingar inte är svartvit.
– En del partier har en slogan om en regel in och två ut, vilket jag tycker lätt blir larvigt. Vi ska ha bra regler och vi ska inte ha några dåliga regler. Och på ett sätt så gynnar ju gemensamma europeiska regelverk svenska företag, då det blir enklare än att förhålla sig till ett regelverk istället för 27 olika regelverk.
– Däremot berättar många företagare som jag träffar runt om i Sverige om olika former av rapporteringskrav som man borde se över. Att rapportera saker som ingen läser eller som inte har någon praktisk betydelse, det ska naturligtvis bort.
Men den ökande globala konkurrensen är på riktigt och Sverige måste ompröva gamla positioner, menar han.
– Omvärlden förändras. När man möter stora europeiska bilproducenter som säger att det överskott av bilar vi producerar i Europa har vi ingen möjlighet att sälja till andra marknader längre, då har något i grunden förändrats.
Här måste även näringslivet kliva fram och ta en tydlig position, konstaterar han.
– Den konsensus vi har haft i Sverige vad gäller vår syn på handel och den inre marknaden har vi haft för att den i grunden har gynnat svenska företag, vår konkurrenskraft och välfärd.
”Kina och USA ligger före Europa och vi måste komma i kapp”.
– Vi ser hur företag idag flyttar planerad verksamhet från Europa till USA för att man får statliga subventioner där. Vi måste hitta ett sätt att bli mer konkurrenskraftiga utan att vi får ett stadsstödsrace där vi förlorar etableringar till Frankrike eller Tyskland.
De ramverk inom bland annat den gröna given och AI som lanserades under förra mandatperioden syftade till att skapa långsiktiga investeringshorisonter för europeiska företag, menar han.
– Vi är just nu i ett teknikskifte drivet bland annat av AI och klimatomställningen och det är flera teknikområden kopplat till detta som vi ser att Kina och USA ligger före Europa och att vi måste komma i kapp.
– I parlamentet börjar vi nu se en rätt märklig debatt om att man skulle kunna välja bort en del av teknikskiftet. Men omställningen måste ske nu, om vi väntar några år så kommer vi bara att komma ännu mer efter.
Han har lagt fram arbetslivskriminaliteten som en prioriterad fråga framöver. Bland annat vill han se bättre kontroller samt att det blir dyrt för de företag som bryter mot lagar eller regler.
– Vi vill städa bort skitföretagen från arbetsmarknaden. Vi ser bland annat hur missbruket ökar i och med långa entreprenadkedjor.
– Nu kommer också upphandlingsreglerna ses över under den här mandatperioden och då vill vi ställa hårda krav så att våra skattepengar inte går till företag som inte följer lagar och regler, som saknar kollektivavtal eller som inte betalar skatter. Det är också ett sätt att få bort den osunda konkurrensen mot de seriösa företagen.