FÖRETAGARHJÄLPEN TILL UKRAINA

Trots krig och bemanningskris: Så får Scania hjulen att rulla i Ukraina – ”Måste funka”

”Allt måste funka och vi måste ha ett konstant flöde av reservdelar och se till att de kommer till platser runt om i landet”, säger Håkan Jyde, Scanias Ukrainachef. Bild: HOLOVIN VITALIY

Scania har varit på plats i Ukraina sedan 1993 och aldrig lämnat. Trots att de har tappat 15-20 procent av medarbetarna till kriget fortsätter företaget att spela en avgörande roll för landets transporter, jobb och samhälle. ”Vi bidrar till normalitet”, säger Håkan Jyde, Scanias Ukrainachef, till TN.

Scania har varit på plats i Ukraina i mer än 30 år. Sedan dess har det hänt massor, även innan invasionen.

– Från början var det svårt att få fart på verksamheten, fram till 2017 tjänade vi inga pengar i stort sett. Det var politiska kriser hela tiden, en svår ekonomi och korruption, säger Håkan Jyde, Scanias Ukrainachef som bott och jobbat i landet sedan 2017.

Men i och med att Scania var på plats redan 1993 har de sakta men säkert kunnat bygga upp en stabil verksamhet. När Ryssland under 2022 invaderade Ukraina förändrades förutsättningarna dramatiskt på många sätt.

– Inte minst för logistiken. Svarta havet var ju stängt och ingen flygtrafik var möjlig. Även i dag går mycket av transporterna som tidigare gick på vatten i stället på vägar. Lastbilar är mest flexibla i det nya läget, så livsmedel, bränslen och allt möjligt transporteras med lastbilar, vilket har gjort Scania allt viktigare, säger han.

AI-sammanfattning

Scania har varit närvarande i Ukraina i 30 år, och deras verksamhet har vuxit stabilt.

Den ryska invasionen 2022 har påverkat logistiken kraftigt, vilket ökat behovet av lastbilstransporter.

Trots utmaningar som korruption och politiska kriser, har Scania lyckats bli marknadsledande i Ukraina.

De möter nu problem med bemanning, främst då nyckelpersoner kan tvingas in i militären.

Scania ser långsiktiga möjligheter i Ukraina och fortsätter att investera. De uppmanar svenska företag att handla med Ukraina för att bidra till stabilitet i landet.

Läs mer

Företaget bidrar med någon slags stabilitet i allt kaos, menar Håkan Jyde.

– De ryska och vitryska tillverkarna har lämnat marknaden. Det har också bidragit till att förra året var det bästa året någonsin för oss både volym- och lönsamhetsmässigt. Vi har blivit marknadsledande, säger han.

”Allt måste funka och vi måste ha ett konstant flöde av reservdelar och se till att de kommer till platser runt om i landet.”

Scania har alltid lastbilar klara för Ukraina och under 2023 var det 738 nya lastbilar som levererades, en rekordsiffra som förhoppningen är att slå i år. Just nu närmar de sig 700 lastbilar med en bit kvar av året. Dessutom har de elva verkstäder runt om i Ukraina och alla är öppna. Att de under åren har fått en verkstad bombad och en annan ockuperad av ryssarna stoppar dem inte.

– Vi öppnade till och med en ny verkstad i Kiev, vår andra där, under sommaren 2022, bara några månader efter att ryssarna hade lämnat, säger Håkan Jyde och fortsätter.

– Försäljning och leverans av lastbilar går bra, men sen ska de ju användas och servas regelbundet. Det är inte som en personbil som du behöver serva en gång om året, lastbilarna behöver ibland servas en gång i månaden beroende på drifttyp och specifikation. Allt måste funka och vi måste ha ett konstant flöde av reservdelar och se till att de kommer till platser runt om i landet.

Den tredje biten är finansieringen och att bygga upp långsiktiga relationer.

– Vi investerar kontinuerligt i Ukraina genom att hjälpa våra kunder med finansieringen genom vårt eget leasingbolag. Vi är det enda lastbilsföretaget som fortsätter att göra så. Vi tänker både på kort och lång sikt och ser naturligtvis också en bra affär med att satsa i Europas största land. På sikt kommer det förmodligen att bli världens största byggarbetsplats när allt ska byggas upp igen. Långsiktigt är vi optimistiska, vilket fler svenska företag borde vara.

– Det finns väldiga möjligheter. Vi är ju bra på byggnation, infrastruktur, sophantering och sånt. Det bästa vore om Ukraina på sikt kan bli EU-medlem, det skulle ge mer stabilitet för investeringar och öka möjligheterna att kunna komma åt korruption, säger han.

”Vi har tappat 15-20 procent av männen i vapenför ålder. Kompetens är helt enkelt oerhört svårt att få tag i.”

Det finns naturligtvis en rad uppenbara utmaningar med att bedriva verksamhet i Ukraina just nu, men Scania vittnar liksom flera andra företag om att mycket faktiskt fortgår som vanligt. Företag inom en rad olika områden gör skillnad varje dag trots avbrott vid flyglarm, oro för nya attacker och förstörd infrastruktur. Människorna lever ofta under en enorm press.

– Det matas drönare på låg höjd och människor kan inte sova på nätterna, säger Håkan Jyde.

Samtidigt finns stora problem med elektricitet, vilket gör det svårt att bedriva industriella verksamheter.

– Vi försöker alla vägar och tvingas regelbundet ha dieselgeneratorer i gång, säger han.

Dessutom har de stora utmaningar med att bemanna verkstäderna. Personalen är även intressant för försvaret, vilket innebär att nyckelpersoner plötsligt kan försvinna till armén.

– Våra mekaniker är ganska hårt ansatta. Det är knepigt, vi har ett stort problem. Folk är rädda för att rekryteras till armén och rör sig inte gärna ute på vägarna, eftersom de kan bli stoppade och tvingas ut i fält. Våra killar vill helst inte åka till någon annan verkstad och de är utestängda från vanliga utbildningar och annat som vi normalt skulle haft. Det är en risk att gå till jobbet, säger han.

Men hur löser ni kompetensfrågan då?

– Det är jätteklurigt och det är inte alltid vi lyckas. Jag vet att vi kan behöva stänga verkstäder, men hittills har vi lyckats hålla dem igång.

Hur lyckas ni ens hitta medarbetare om de är rädda för att gå till jobbet?

– Vi har tappat 15-20 procent av männen i vapenför ålder. Kompetens är helt enkelt oerhört svårt att få tag i och du kan plötsligt bli av med fler, säger han.

– Människor är allmänt ganska rädda för att röra sig på vägarna.

Vågar inte söka jobben – rädsla för att kallas in

Dessutom måste Scania rapportera till värnpliktskontoren vilka de anställer och vad de har för utbildning och förutsättningar, vilket gör att människor inte ens vågar söka jobben.

– Vi är ett transparent företag som följer lagar och regler, vilket gör att många är tveksamma till att ta en anställning hos oss. Då väljer en del att jobba svart istället, säger Håkan Jyde.

Idag är de omkring 200 verkstadsmedarbetare i Ukraina, men det behöver fyllas på hela tiden.

– Vi skulle kunna anställa många mekaniker men det är svårt, säger han.

Scania har även genomfört lastbilsutbildningar för kvinnor. Kompetensbristen är stor samtidigt som många i landet behöver komma i jobb.

– Ja, vi har en del kvinnor, men det är en mansdominerad bransch så det tar lite tid. I finansbolaget har vi många kvinnor, säger han.

”Vår verksamhet måste fortsätta, det är en grundförutsättning för att samhället ska fortsätta rulla.”

Ändå rullar verksamheten på något vis på. 80 procent av landet är inte ockuperat och en av Ukrainas stora spannmålsexportörer har nyligen köpt ett 70-tal fordon av Scania för att lägga om sin logistik under kriget.

– Livet bara måste fortgå, mat ska ut i butikerna, medicin till apoteken och bränsle till stationerna. Vår verksamhet måste fortsätta, det är en grundförutsättning för att samhället ska fortsätta rulla, säger han.

– Faktum är att går du in i en livsmedelsbutik i Kiev så är det i allmänhet mer välsorterat än i Stockholm. Det är inte brist på någonting, vilket tyder på att transporterna fungerar, påpekar han.

Men Håkan Jyde berättar samtidigt om väldigt mycket störningar i trafiken från Polen som drabbat företaget. Polska bönder har tidvis blockerat gränsstationer och skapat trubbel.

– Det märks direkt, det blir brist. Vi fick inte in reservdelar och kunde inte få in bilar under väldigt lång tid. Det visar hur känslig kedjan är och det kan hända igen. Men vi är beredda och planerar redan nu för hur vi kan leda om transporterna. Det gäller att inte lägga alla ägg i samma korg, och den oförutsägbara situationen vid gränsen gör tyvärr att de som importerar från Ukraina ofta känner sig nödgade att gardera med ”dual sourcing”, säger han.

Handeln måste fortsätta

Håkan Jyde betonar vikten av att handeln med Ukraina fortsätter och att företag vågar satsa i landet. Det finns en trötthet i samhället, folk har levt med kriget i snart tre år. En del familjer är splittrade, alla har någon släkting som slåss vid fronten eller som dött.

– Vi har en viktig roll att bidra till normalitet under de här förhållandena. Så att folk har ett jobb att gå till, att transporterna fungerar och att sakerna kommer dit de ska, säger han och uppmanar svenska företag att våga importera från Ukraina.

– Det blir en win-win affär. Företagen är igång, det är bra kvalitet och det är viktigt för alla att det fortsätter att rulla på. Det finns många industrier, även småskaliga, som levererar hög kvalitet, säger han.

Swedish Ukraine Business Action (SUBA) är ett initiativ som hjälper svenska företag som vill öka handeln med Ukraina. Bland annat kopplar de ihop svenska och ukrainska företag med varandra, vilket kan skapa jobb och stärka Ukraina.

– Men vår främsta insats är att vi är i Ukraina och har varit det hela tiden, säger Håkan Jyde.