KLIMATOMSTÄLLNINGEN

Därför pratar alla om Japan – ”En jättemöjlighet för svenska bolag”

Business Swedens vd Jan Larsson hoppas på ett stort deltagande vid Expo i Osaka 2025. Till höger en skiss av hur den nordiska paviljongen ska se ut. Bild: Pressbild/Business Sweden

Nästa år flockas världens företag i Osaka i Japan när världsutställningen drar i gång i april. Men redan nu pågår förberedelserna för fullt och svenska företag uppmanas att inte missa chansen att knyta band med en av världens största ekonomier. ”Expon kommer att vara väldigt positiv för handeln”, säger Jan Larsson, vd för Business Sweden.

”Evenemang som samlar människor och innovationer från hela världen i ett försök att ta itu med frågor som mänskligheten står inför på en global skala.”

Så beskriver arrangörerna bakom Expo i Osaka på sin hemsida de världsutställningar som arrangeras med jämna mellanrum. 1970 arrangerades Japans första världsutställning i just Osaka, och nästa år har det blivit dags för världsevenemanget att återvända till samma stad.

AI-sammanfattning

Expo i Osaka beskrivs som en global mötesplats för innovation.

Jan Larsson, vd för Business Sweden, leder Sveriges deltagande.

Den nordiska paviljongen lyfter fram skandinaviska innovationer.

Expon bidrar till att främja affärsmöjligheter och teknologiska framsteg.

Den främjar också hållbar utveckling och svenska klimatsmarta lösningar.

Läs mer

Expo i Osaka pågår mellan 13 april och 13 oktober 2025, men redan nu pågår förberedelserna för fullt. Det berättar Jan Larsson, vd för Business Sweden, som har fått i uppdrag från Sveriges regering att samordna den svenska närvaron på mässan.

”Den japanska ekonomin har inte vuxit jättesnabbt och den har bedömts som svår att komma in i. Men vi tror att det håller på att vända.”

Organisationen är också en viktig del av den nordiska paviljongen, där bolag och organisationer från Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island tillsammans ska visa upp innovationer och tekniska satsningar från de fem länderna.

– Expo är en enorm mötesplats, en enorm mässa kan man säga, för i princip alla länder i världen. Man räknar med att under det halvår som Expo i Osaka pågår så kommer det att komma 28 miljoner besökare till den här utställningen, säger Jan Larsson.

– Bara till den nordiska paviljongen räknar man med 1,7 miljoner besökare. Så det är väldigt mycket folk, naturligtvis i första hand japaner men också turister och affärsdelegationer från olika delar av världen.

Banbrytande arkitektur och ny teknik

Världsutställningarna har ägt rum regelbundet sedan mitten av 1800-talet då den första utställningen arrangerades i London. Utställningarna förknippas ofta med uppvisningar av banbrytande ingenjörskonst och arkitektur, och genom åren har flera av utställningarna kommit att förknippas med kända byggnadsverk. Eiffeltornet stod exempelvis klart i samband med Paris världsutställning 1889 och Seattles Space Needle byggdes till utställningen år 1962.

Seattles landmärke Space Needle byggdes till världsutställningen som ägde rum 1962. Bild: Manuel Valdes

Men utställningarna har också syftat till att främja affärsmöjligheter och att visa upp ny teknologi. Vid expon i Osaka 1970 kunde besökarna exempelvis ta del av nymodigheter som trådlösa telefoner och eldrivna bilar.

En jätteekonomi som går under radarn

Och nu riktas alltså världens blickar mot Japan på nytt. Enligt Jan Larsson är det viktigt för Business Sweden att vara på plats inte minst eftersom många svenska företag har en stor marknad i Japan, både vad gäller kunder och underleverantörer.

– Japan är en av världens största ekonomier och har trots det varit lite utanför radarn för många svenska företag, inte minst lite mindre och medelstora företag, så det finns helt klart en stor potential i att utveckla handelsrelationerna ytterligare. Den japanska ekonomin har inte vuxit jättesnabbt och den har bedömts som svår att komma in i. Men vi tror att det håller på att vända.

Enligt Jan Larsson finns det i Japan ett stort intresse för olika typer av svenska innovativa lösningar. Han beskriver Japan som ett land med mycket bra industri och väldigt optimerade processer.

Japan är en av världens största ekonomier men har de senaste åren hamnat i skymundan av andra jättar som USA och Kina. På bilden: Katsunobu Kato, Japans finansminister. Bild: Shuji Kajiyama

– De är väldigt duktiga på forskning och utveckling men de har inte kommit lika långt som oss inom digitalisering och innovation. De arbetar aktivt med att stärka upp sina förmågor på det området för de vet att det är en broms på deras ekonomi just nu. Därför är de så intresserade av hur Sverige som är ett mindre men ändå särpräglat industriland också kan vara så bra på startup-företag, innovativa lösningar, disruptivt tänkande i företag och sådana saker, säger han, och fortsätter:

– Så därför tror vi att det finns alla möjligheter att både befästa befintliga affärsrelationer i Japan. Men även en möjlighet för bolag att komma ut med nya lösningar och slå sig in på en marknad som kan upplevas som lite svår men som definitivt finns där och som kommer att växa i framtiden.

Osäker geopolitisk omvärld

Även om Japan är en av världens största ekonomier, räknat i BNP tredje största efter USA och Kina 2024 enligt Ekonomifakta, så är landet förhållandevis osynligt i debatten. På senare år har omvärldens blickar ofta riktats mot USA och Kina, men också EU och till viss del snabbväxande Indien.

Samtidigt måste världens ekonomier tampas med en geopolitiskt osäker omvärld i kombination med ökad protektionism och ett minskat intresse för frihandel.

Riskerar Japan att hamna i skymundan på sin egen expo eller är det nu det är deras tur att få lysa?

– Det är en superkomplicerad värld. Men tittar vi på handelssiffrorna så ser vi att den politiska retoriken mellan USA och Kina har blivit allt hårdare de senaste 10–15 åren, men samtidigt har handeln mellan länderna i princip bara ökat. Samma sak med länder som Kina och Australien som också har haft mycket konflikter.

– Jag tror att den här geopolitiska situationen kommer att fortsätta. För företagen kommer fortfarande expon att vara en väldigt spännande plats därför att man lyckas på något sätt hålla isär de politiska utmaningarna med de ekonomiska möjligheterna. Och därför är ju också företagens engagemang i den här typen av sammanhang också ett sätt att stabilisera världen.

”Expon kommer åtminstone inte vara negativ för reglerna runt frihandeln. Och för handeln i sig är jag helt övertygad om att expon kommer att vara positiv.”

Företag som vill utvecklas och handla med varandra i olika delar av världen är en god och välbehövlig kraft i världen, menar Jan Larsson.

– Det är två väldigt mäktiga rörelser som pågår just nu, med en slags politiska problem och samtidigt en ekonomisk och handelsorienterad positiv utveckling. Den sistnämnda hoppas jag att vi ska kunna manifestera i Japan.

Tror du att expon i Osaka kan bidra till ökad frihandel, kanske en slags nystart på det området?

– Det är väldigt segt just nu inom reglering och nya frihandelsavtal och hur WTO fungerar, så man ska inte överdriva den positiva effekten på ländernas vilja att minska handelshinder. Men expon kommer åtminstone inte vara negativ för reglerna runt frihandeln. Och för handeln i sig är jag helt övertygad om att expon kommer att vara positiv.

– Det är som sagt 28 miljoner människor som kommer samman och ser varandras lösningar. Många japanska företag har investerat tungt i det här och kommer att vara superintresserade av att se vad resten av världen kan visa upp. Och det leder ju per automatik till handel. Så handeln kommer att utvecklas positivt, frihandeln som politiskt initiativ kommer om något att verka positivt men sedan tror jag inte att man ska sätta för stora förhoppningar till att geopolitiken kommer att förändras.

Klimatomställningen en möjlighet för företagen

Utöver geopolitiken och den växande protektionismen finns det förstås även andra utmaningar, som exempelvis klimatomställningen. Ett av de uttalade målen för expon i Osaka är att bidra till att världen ska nå de globala målen för hållbar utveckling.

Expo i Osaka inleds i april 2025 men redan nu pågår förberedelserna för fullt. Här syns bygget av den nordiska paviljongen. Bild: Business Sweden

Jan Larsson ser det som att många av lösningarna på klimatproblemen redan finns, men att det gäller att kommersialisera dem.

– Och där är ju expon i Osaka en jättemöjlighet, inte minst för svenska företag som ligger så oerhört i framkant i klimatomställningen, att visa upp sina lösningar och hitta nya kunder som kan komma vidare i sina egna klimatambitioner. Asien har kanske inte varit längst fram i det där men även där har man nu börjat öppna upp och förstå att framtidens marknad kommer nästan av nödvändighet att vara hållbar. Alternativet är så oerhört dystert att vi inte kommer att finnas om ett antal år.

Business Sweden kommer att vara på plats i Osaka under hela utställningsperioden för att ansvara för den nordiska paviljongen men också för att arrangera seminarier och temadagar, samt för att ta emot delegationer som vill besöka mässan för att visa upp sina satsningar och ta del av andras innovationer.

”En enorm uppvisning”

Det finns en rad möjligheter för svenska företag att engagera sig i expon under kortare eller längre tid. Alla företag – stora som små – är välkomna att anmäla sitt intresse till Business Swedens särskilda projektorganisation, hälsar Jan Larsson, som passar på att utlova en unik upplevelse för dem som tar chansen att delta.

– Det kommer att vara en enorm uppvisning i tekniska och klimatsmarta hållbara lösningar under hela den här expotiden. På så sätt kommer det att bli en väldigt spännande utställning, avslutar han.